Isnin, 22 Mac 2010

Resensi Buku Novel Azfa Hanani

Pertandingan Resensi Buku
Peringkat Sekolah
SMK Junjung
Anjuran : Pusat Sumber Sumber Sekolah, SMK Junjung
En. Md. Sharif b. Othman

Nama Buku : Azfa Hanani
Pengarang : Halis Azhan Mohd Hanafiah
Penerbit : Utusan Publication and Distributors Sdn Bhd
Ketebalan : 213 muka surat
Terbitan ( Tahun ) : Terbitan 1, 1995, Edisi Pelajar 2010.
_______________________________________________________________
Teks Resensi Buku
Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada hadirin sekalian. Sebagai pelajar yang menuntut di tingkatan 4,saya berasa amat teruja akan keluaran novel Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd Hanafiah yang merupakan anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan.Meneliti semua novel yang pernah dibaca, saya memilih novel Azfa Hanani berdasarkan keunikannya. Terdapat perbandingan yang jelas antara novel ini dengan novel kajian di tingkatan 1,2 dan 3. Kebanyakannya berunsurkan peperangan, pergolakan dan cinta remaja yang menjadi tema utama novel-novel tersebut.

Novel terbitan Utusan Publication and Distributors Sdn Bhd ini telah memenangi hadiah utama kategori novel remaja anjuran Utusan Melayu dan Public Bank pada tahun 1994. Novel ini mengisahkan Azfa Hanani seorang gadis 17 tahun yang cantik dan berwajah lembut merupakan watak protagonis. Dia dibesarkan oleh bapa saudaranya dalam serba kekurangan dan penuh dengan kedaifan kerana kehilangan orang tuanya semasa dia masih bayi. Dia seorang yang gigih menuntut ilmu dan taat pada pak long dan mak longnya. Selain itu, dia memiliki sifat mulia seperti penyayang, bertanggungjawab, taat pada perintah agama, bijak bergaul, cekal hati, pemaaf dan teguh jati diri. Dia perlu menyamar menjadi Tengku Murni. Tengku Murni merupakan anak gadis kesayangan Datuk Tengku Makmur dan Datin Maziah. Wajah Murni seiras dengan Azfa Hanani. Malang tidak berbau, Murni meninggal dunia dalam satu kemalangan.

Pada pendapat saya, Azfa Hanani sanggup mengambil risiko untuk menyamar menjadi Tengku Murni bagi memastikan Datin Maziah yang baru tersedar dari koma tidak tertekan tentang kehilangan anaknya. Novel ini mengingatkan saya tentang pepatah melayu yang berbunyi "Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul". Di banglo Datin Maziah, Azfa Hanani melalui pelbagai peristiwa pahit dan manis serta pengalaman yang pelbagai.

Pada peringkat permulaannya, kita diperkenalkan dengan watak Azfa Hanani yang berasa takut setelah mengetahui pencuri buku di perpustakaan sekolah telah dapat dikesan dan akan ditangkap serta diambil tindakan. Dia dipanggil ke bilik pengetua. Rupa-rupanya dia ditawarkan menjadi anak emas keluarga kaya dan diminta untuk menyamar kerana wajahnya mirip Tengku Murni "bagai pelanduk dua serupa". Peringkat eksposisi novel ini dipuji dan membuatkan saya ingin terus membacanya.

Penceritaan novel Azfa Hanani berkembang apabila dia diajar cara bertutur, makan, dan bergaul seakan-akan Tengku Murni. Azfa Hanani berjumpa dengan Datin Maziah dan penyamarannya berjalan lancar. Kemudian, dia dihantar ke Sekolah Menengah Taman Sari.

Pengarang menjadikan cerita ini semakin rumit sewaktu Azfa Hanani mendapat bungkusan hadiah daripada Ekran. Ekaran mengaku bahawa dia mempunyai hubungan istimewa dengan Tengku Murni namun mendapat tentangan daripada seseorang. Keberkesanan penulis mencipta plot perumitan benar-benar terserlah.

Pada peringkat klimaks, Azfa Hanani mengetahui bahawa Tengku Muzaffar menjadi penghalang perhubungan akrab Ekran dan Tengku Murni kononnya tidak setaraf pangkat dan darjat. Berlaku pertengkaran yang besar antara Tengku Muzaffar dengan Azfa Hanani. Datin Maziah yang terdengar perbalahan mereka berasa begitu marah dan tertipu. Pepatah Melayu ada menyebut, "Sepandai-pandai Tupai Melompat, Akhirnya Jatuh ke Tanah Jua." Azfa Hanani ditampar, dihina dan dihalau keluar dari banglo mereka. Pengarang berjaya mencipta suasana dramatis dan menyentuh perasaan.

Peleraian, penulis menceritakan Datuk Tengku Makmur memberitahu Azfa Hanani bahawa beliau yang sedang mabuk telah melanggar teksi yang dinaiki keluarga Azfa Hanani hingga mengakibatkan ibu dan ayah Azfa Hanani terbunuh. Datuk Tengku Makmur dan Datin Maziah telah berjanji menjaga Azfa Hanani dengan penuh kasih sayang untuk menebus kesilapan mereka 16 tahun lalu.

Jelas digambarkan nilai-nilai positif yang patut dijadikan amalan. Nilai pengorbanan, kegigihan, kasih sayang, kerajinan, kesyukuran, berdedikasi, berpegang pada janji, dan bersikap prihatin mesti dihayati sebaiknya. Semuanya sangat sesuai untuk disemai kepada golongan belia zaman moden ini.

Teks Azfa Hanani menyajikan pelbagai pengajaran berguna. Manusia perlulah melakukan pengorbanan demi membahagiakan orang lain. Pengorbanan yang diberikan itu akan mendatangkan manfaat untuk diri kita menjalani kehidupan akan datang atau mungkin suatu hari nanti, kita bakal menjadi seorang yang mengharapkan pertolongan dan belas kasihan orang lain.

Selain itu, dalam usaha mencapai kejayaan, kita hendaklah sentiasa gigih dan tidak mudah berputus asa sinonim dengan pepatah Melayu "Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya". Lebih-lebih lagi sebagai seorang pelajar, saya sangat mengagumi semangat Azfa Hanani yang sanggup berulang alik 30km ke sekolah semata-mata untuk melanjutkan pelajaran dalam aliran sains tulen.

Seterusnya, kita seharusnya tidak bersikap sombong dengan kekayaan dan pangkat yang ada. Nikmat ini hanyalah bersifat sementara yang mudah ditarik bila-bila masa oleh Yang Maha Pemberi Rezeki. Hanyalah ilmu yang mengangkat kemuliaan manusia dan menjadi pendorong sepanjang hayat.

Penulis juga mengajar saya supaya sentiasa ringan tulang dalam memberikan pertolongan secara ikhlas. Budi yang disumbangkan tidak dapat dibalas dengan wang ringgit dan akan dikenang seumur hidup sesuai dengan pantun berbunyi ;
Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati.

Mungkin tiga ke empat tahun lagi, saya dan rakan-rakan sekalian bakal melanjutkan pelajaran ke universiti-universiti hebat luar negara seperti University of Oxford di United Kingdom, Al-Azhar di Mesir, dan Harvard di Amarika Syarikat. Penulis berpesan kepada remaja sekalian supaya mengingati asal usul dan sentiasa berpengang pada prinsip " Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri " untuk mengelakkan remaja tidak luntur perasaan cinta akan tanah tumpah darah masing-masing.

Akhir sekali, kita hendaklah bersabar dalam menghadapi ketentuan dan dugaan daripada Tuhan. Kepayahan itu hanyalah satu ujian untuk menguji tahap keimanan setiap individu. Sesungguhnya, sesudah kesulitan pasti terlimpah kelapangan dan ingatlah bahawa setiap masalah pasti terselit jalan penyelesaian.

Novel ini sangat istimewa dan sangat sesuai dijadikan teks novel kajian tingkatan 4. Setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada Kementerian Pelajaran Malaysia.

Gaya bahasa yang indah dan plotnya yang menarik memudahkan kita memahami dan menghayatinya. Malah novel yang mempunyai 18 bab, 213 muka surat ini tidak terlalu tebal dan bersaiz kecil yang sesuai untuk dibawa ke mana-mana sahaja.

Adunan tema dan elemen-elemen komsas memaparkan penulisan yang mengandungi fakta, pengetahuan, dan maklumat yang mampu untuk meningkatkan pembinaan diri dan pembentukan minda setiap pelajar. Melalui karya seperti ini, saya dapat mengenal inspirasi penulis dan menikmati karya sastera negara. Malah, hasil pena ini dapat menggalakkan minat membaca serta menjadi saluran untuk kita memahami budaya dan cita rasa masyarakat Malaysia.

Bacalah novel Azfa Hanani. Saya pasti, semangatnya akan meresap membentuk insan yang bermotivasi tinggi. Semoga sistem pendidikan negara akan lebih mantap dan penulisan kreatif rakyat Malaysia lebih maju dan tidak lapuk ditelan zaman.

Sekian, terima kasih.

Nurul Shahirah bt Shafie
4 Sains
SMK Junjung

Tutorial Belajar Bahasa Arab Online - Bimbingan Ustaz Esnan Effendi


sumber - http://www.assunnah-qatar.com/
Kitab -http://www.assunnah-qatar.com/download/e-book/bahasa-arab#
http://www.assunnah-qatar.com/download/e-book/bahasa-arab/file/477-durus-lughah-al-arobiyah

الدرس الأول : V1-هذا V2 - ما هذا؟ & تامرين V3 - تامرين

Pelajaran Kedua :

Pelajaran Ketiga :

Pelajaran keempat :

Pelajaran Kelima :

Pelajaran keenam :

Pelajaran ketujuh :

Pelajaran kelapan :

Pelajaran kesembilan :

Pelajaran kesepuluh :

Kisah dari Al-Quran


Oleh Mufti SS Ustaz Dr. Mohd Fatris Bakaram di Masjid Darul Makmur
Ustaz Abdul Halim bin Nasir Al-Hafiz ( UAHN )

SURAH 2 : Al-Baqarah

1. Kisah Nabi Adam

Kisah Al-Quran, S2:30-33 Kisah Penciptaan Nabi Adam.
KQ1.1 S2:34 Kisah Nabi Adam dengan Malaikat.
KQ1.2 S2:35 Kisah Nabi Adam & Hawa.
KQ1.3 S2:36 Kisah Nabi Adam & Hawa digelincirkan dari Syurga.

2. Kisah Bani Israil

KQ2.1 S2:40-41 Ingatan Allah Terhadap Bani Israil.
KQ2.2 S2:42-45 Teguran Allah Agar Tidak Mencampurkan Antara Hak & Batil.
KQ2.4 S02:50-52 Allah Membelah Laut Merah.
KQ2.5 S02:53-56 Allah Menurunkan Taurat Sebagai Pembeza.
KQ2.6 S02:57-59 Bani Israil dinaungi Awan & Turunnya Manna & Salwa.
KQ2.7 S02:60-61 Terpancutlah Dua Belas Mata Air
KQ2.8 S2:65-71 Kisah Monyet & Ikan dan Penyembelihan Lembu Betina.

3. Kisah Nabi Sulaiman

4. Kisah Nabi Ibrahim.

5. Kisah Perpindahan Kiblat

SURAH 18 : Surah Al-Kahfi

SIRAH SAHABAT RASULULLAH - Ustaz Abdul Halim bin Nasir Al-Hafiz

1 - Abu Bakar As-Sidiq ( Abdullah bin Abu Khuhaffah )

1.1 Lima Gelaran Mulia Saidina Abu Bakar. Abi Bakrin, Abdul Kaabah, Al-Atiq ( Bebas daripada api neraka, Al-Awwah ( Orang yang Gerun, Cemas & Takut Siksaan Allah) dan As-Siddiq .
1.2 Isteri-isteri dan zuriatnya, Serikandi Islam.i. Khusailah Abdul Uzzah ( bercerai -tidak mahu memeluk Islam) melahirkan Abdullah & Asma bt.Abu Bakar. ii. Ummu Ruman bt. Akhil melahirkan Abdul Rahman & A'isyah bt Abu Bakar. iii. Asmah bt. Umai melahirkan Muhammad bin Abi Bakrin iv. Habibah bt. Khalijah melahirkan Ummu Kalthom.

Indahnya Bahasa.

Isu Terkini 1

Informasi Terkini

Kajian Kitab HALAL DAN HARAM DALAM ISLAM - DR.YUSUF AL-QHARDAWI.

Kuliah Maghrib Surau Al Husna oleh Al Fadhil Ustaz Zulkifli Ishak
MUQADDIMAH
PENDAHULUAN
BAB PERTAMA. POKOK-POKOK AJARAN ISLAM TENTANG HALAL DAN HARAM
1.1 Asal Tiap-Tiap Sesuatu Adalah Mubah ( video kuliah1)
1.2 Menentukan Halal Haram Semata-mata Hak Allah
1.3 Mengharamkan yang Halal dan Menghalalkan yang Haram Sama dengan Syirik
1.4 Mengharamkan yang Halal akan Berakibat Timbulnya Kejahatan dan Bahaya
1.5 Setiap yang Halal Tidak Memerlukan yang Haram
1.6 Apa Saja yang Membawa Kepada Haram adalah Haram
1.7 Bersiasat Terhadap Hal yang Haram, Hukumnya adalah Haram
1.8 Niat Baik Tidak Dapat Melepaskan yang Haram
1.9 Menjauhkan Diri dari Syubhat Karena Takut Terlibat dalam Haram
1.10 Sesuatu yang Haram Berlaku Untuk Semua Orang
1.11 Keadaan Terpaksa Membolehkan yang Terlarang
Catatan Kaki
BAB KEDUA. MAKANAN, PAKAIAN DAN RUMAH
2.1 Makanan dan Minuman
2.1.1 Menyembelih dan Makan Binatang dalam Pandangan Agama Hindu
2.1.2 Binatang yang Diharamkan dalam Pandangan Yahudi dan Nasrani
2.1.3 Menurut Pandangan Orang Arab Jahiliah
2.1.4 Islam Menghalalkan yang Baik
2.1.5 Diharamkan Bangkai dan Hikmahnya
2.1.6 Haramnya Darah yang Mengalir
2.1.7 Daging Babi
2.1.8 Binatang yang Disembelih Bukan Karena Allah
2.1.9 Macam-Macam Bangkai
2.1.10 Hikmah Diharamkannya Macam-Macam Binatang di Atas
2.1.11 Binatang yang Disembelih untuk Berhala
2.1.12 Ikan dan Belalang Dapat Dikecualikan dari Bangkai
2.1.13 Memanfaatkan Kulit Tulang dan Rambut Bangkai
2.1.14 Keadaan Darurat dan Pengecualiannya
2.1.15 Daruratnya Berobat
2.1.16 Perseorangan Tidak Boleh Dianggap Darurat Kalau Dia Berada Dalam Masyarakat yang di Situ Ada Sesuatu yang Dapat Mengatasi Keterpaksaannya Itu
2.1.17 Penyembelihan Menurut Syara'
2.1.17.1 Binatang Laut Semua Halal
2.1.17.2 Menyembelih Sebagai Syarat Halalnya Binatang
2.1.17.3 Syarat-Syarat Penyembelihan Menurut Syara'
2.1.17.4 Rahasia Penyembelihan dan Hikmahnya
2.1.17.5 Hikmah Menyebut Asma' Allah Waktu Menyembelih
2.1.17.6 Sembelihan Ahli Kitab
2.1.18 Berburu
2.1.18.1 Syarat yang Berlaku Untuk Pemburu
2.1.18.2 Syarat yang Berkenaan dengan Binatang yang Diburu
2.1.18.3 Alat yang Dipakai Untuk Berburu
2.1.19 Khamar (Arak)
2.1.19.1 Setiap yang Memabukkan Berarti Arak
2.1.19.2 Minum Sedikit
2.1.19.3 Memperdagangkan Arak
2.1.19.4 Seorang Muslim Tidak Boleh Menghadiahkan Arak
2.1.19.5 Tinggalkan Tempat Persidangan Arak
2.1.19.6 Khamar Adalah Penyakit Bukan Obat
2.1.20 Narkotik
2.1.20.1 Setiap yang Berbahaya Dimakan atau Diminum, Tetap Haram
2.2 Pakaian dan Perhiasan
2.2.1 Islam Agama Bersih dan Cantik
2.2.2 Emas dan Sutera Asli Haram Untuk Orang Laki-Laki
2.2.3 Hikmah Diharamkannya Emas dan Sutera Terhadap Laki-Laki
2.2.4 Hikmah Dibolehkannya Untuk Wanita
2.2.5 Pakaian Wanita Islam
2.2.6 Laki-Laki Menyerupai Perempuan dan Perempuan Menyerupai Laki-Laki
2.2.7 Pakaian Untuk Berfoya-Foya dan Kesombongan
2.2.8 Berlebih-Lebihan Dalam Berhias dengan Mengubah Ciptaan Allah
2.2.9 Tatoo, Kikir Gigi dan Operasi Kecantikan Hukumnya Haram
2.2.10 Menipiskan Alis
2.2.11 Menyambung Rambut
2.2.12 Semir Rambut
2.2.13 Memelihara Jenggot
2.3 Dalam Rumah
2.3.1 Lambang-Lambang Kemewahan dan Kemusyrikan
2.3.2 Bejana Emas dan Perak
2.3.3 Islam Mengharamkan Patung
2.3.4 Hikmah Diharamkannya Patung
2.3.5 Bimbingan Islam dalam Mengabadikan Orang Besar
2.3.6 Rukhsah dalam Permainan Anak-Anak
2.3.7 Patung yang Tidak Sempurna dan Cacat
2.3.8 Lukisan dan Ukiran
2.3.9 Gambar yang Terhina Adalah Halal
2.3.10 Photografi
2.3.11 Subjek Gambar
2.3.12 Kesimpulan Hukum Gambar dan yang Menggambar
2.3.13 Memelihara Anjing Tanpa Ada Keperluan
2.3.14 Memelihara Anjing Pemburu dan Penjaga, Hukumnya Mubah
2.3.15 Pengetahuan Ilmu Modern Tentang Memelihara Anjing
2.4 Bekerja dan Usaha
2.4.1 Diamnya Orang yang Mampu Bekerja adalah Haram
2.4.2 Bilakah Minta-Minta Itu Diperkenankan?
2.4.3 Jaga Harga Diri dengan Bekerja
2.4.4 Bekerja dengan Jalan Bercocok-Tanam
2.4.5 Bercocok-Tanam yang Diharamkan
2.4.6 Perusahaan dan Mata-Pencaharian
2.4.7 Beberapa Usaha dan Mata-Pencaharian yang Diberantas oleh Islam
2.4.7.1 Melacur
2.4.7.2 Tarian dan Seni Tubuh
2.4.7.3 Perusahaan Melukis, Membuat Salib dan Sebagainya
2.4.7.4 Perusahaan Minuman Keras dan Narkotik
2.4.8 Bekerja dengan Jalan Berdagang
2.4.9 Pendirian Gereja Tentang Masalah Dagang
2.4.10 Perdagangan yang Dilarang
2.4.11 Bekerja Sebagai Pegawai
2.4.12 Kepegawaian yang Diharamkan
2.4.13 Pedoman Secara Umum Tentang Bekerja
Catatan Kaki
BAB KETIGA. GHARIZAH, PERNIKAHAN DAN KELUARGA
3.1 Lapangan Gharizah
3.1.1 Jangan Dekat-dekat pada Zina
3.1.2 Pergaulan Bebas adalah Haram
3.1.3 Melihat Jenis Lain dengan Bersyahwat
3.1.4 Haram Melihat Aurat
3.1.4.1 Batas dibolehkannya Melihat Aurat Laki-Laki atau Perempuan
3.1.4.2 Perhiasan Perempuan yang Boleh Tampak dan yang Tidak Boleh
3.1.4.3 Aurat Perempuan
3.1.5 Perempuan Masuk Pemandian
3.1.6 Menampak-nampakkan Perhiasan adalah Haram
3.1.7 Beberapa Hal yang Dapat Mengeluarkan Perempuan dari Batas Tabarruj
3.1.8 Isteri yang Melayani Tamu-Tamu Suaminya
3.1.9 Hubungan Kelamin yang Tidak Normal adalah Berdosa Besar
3.1.10 Hukumnya Onani (Masturbatio)
3.2 Perkawinan
3.2.1 Tidak Ada Pembujangan Dalam Islam
3.2.2 Melihat Tunangan
3.2.3 Pinangan yang Diharamkan
3.2.4 Perawan Harus Diminta Izin dan Jangan Dipaksa
3.2.5 Perempuan yang Haram Dikawin
3.2.5.1 Perempuan yang Haram Dikawin Karena Ada Hubungan Susuan
3.2.5.2 Perempuan yang Haram Dikawin Karena Ada Hubungan Kekeluargaan Berhubungan dengan Perkawinan
3.2.5.3 Memadu Antara Dua Saudara
3.2.5.4 Perempuan-Perempuan yang Bersuami
3.2.5.5 Perempuan-Perempuan Musyrik
3.2.6 Kawin dengan Perempuan Ahli Kitab
3.2.7 Perempuan Muslimah Kawin dengan Laki-Laki Lain
3.2.8 Perempuan Zina
3.2.9 Kawin Mut'ah
3.2.10 Poligami
3.2.10.1 Adil Adalah Syarat Dibolehkan Poligami
3.2.10.2 Hikmah Dibolehkannya Poligami
3.2.11 Hubungan Suami-Isteri
3.2.12 Jalinan Perasaan Antara Suami-Isteri
3.2.13 Jangan Bersetubuh di Dubur
3.2.14 Menjaga Rahasia Isteri
3.2.15 Keluarga Berencana
3.2.15.1 Alasan yang Mendorong Keluarga Berencana
3.2.16 Pengguguran (Aborsi)
3.2.17 Hak dan Kewajiban dalam Pergaulan Antara Suami-Isteri
3.2.18 Suami-Isteri Harus Sabar
3.2.19 Ketika Nusyuz dan Bersengketa
3.2.20 Cerai
3.2.20.1 Talaq Sebelum Islam
3.2.20.2 Talaq dalam Pandangan Agama Yahudi
3.2.20.3 Talaq dalam Pandangan Agama Kristen
3.2.20.4 Pertentangan Sekte Kristen dalam Persoalan Talaq
3.2.20.5 Effek Pengekangan Agama Kristen dalam Persoalan Talaq
3.2.20.6 Penolakan Farid Dalam Persoalan Ini
3.2.20.7 Agama Kristen Hanya Obat Sementara, Bukan Syariat yang Universal
3.2.20.8 Islam Membatasi Persoalan Talaq
3.2.20.9 Mencerai Perempuan Waktu Datang Bulan
3.2.20.10 Bersumpah Untuk Mencerai Hukumnya Haram
3.2.20.11 Perempuan yang Dicerai Tetap Tinggal di Rumah Suami Selama dalam Iddah
3.2.20.12 Talaq Harus Dijatuhkan Bertahap
3.2.20.13 Kembali dengan Baik atau Melepas dengan Baik
3.2.20.14 Tidak Boleh Menghalang-Halangi Perempuan yang Dicerai, Untuk Kawin dengan Laki-Laki Lain
3.2.21 Hak Isteri yang Tidak Suka
3.2.22 Menyusahkan Isteri Hukumnya Haram
3.2.23 Bersumpah Untuk Menjauhi Isteri, Hukumnya Haram
3.3 Hubungan Antara Orang Tua Dan Anak
3.3.1 Islam Memelihara Nasab
3.3.2 Ayah Tidak Boleh Mengingkari Nasab Anaknya
3.3.3 Mengambil Anak Angkat Hukumnya Haram dalam Islam
3.3.3.1 Bagaimana Pandangan Islam Terhadap Peraturan Jahiliah Ini?
3.3.3.2 Lembaga Anak Angkat Dihapus dengan praktek, Setelah Dihapusnya dengan Perkataan
3.3.3.3 Mengangkat Anak dengan Arti Mendidik dan Memelihara
3.3.4 Pencangkokan Sperma (Bayi Tabung)
3.3.5 Menisbatkan Anak Kepada Selain Ayahnya Sendiri Menyebabkan Laknat
3.3.6 Jangan Membunuh Anak
3.3.7 Persamaan dalam Pemberian Kepada Anak-anak
3.3.8 Menegakkan Hukum Waris dalam Batas Ketentuan Allah
3.3.9 Durhaka Kepada Dua Orang Tua, Dosa Besar
3.3.9.1 Membuat Gara-Gara yang Menyebabkan Dicacinya Dua Orang Tua, Termasuk Dosa Besar
3.3.9.2 Pergi ke Medan Jihad Tanpa Izin Orang Tua, Tidak Boleh
3.3.9.3 Dua Orang Tua yang Musyrik
Catatan Kaki
BAB KEEMPAT. KEPERCAYAAN DAN TRADISI, MU'AMALAH, HIBURAN, KEMASYARAKATAN, ANTAR-UMAT
4.1 Masalah Kepercayaan dan Tradisi
4.1.1 Nilai Sunnatullah dalam Alam Semesta
4.1.2 Memberantas Ramalan dan Khurafat
4.1.3 Percaya Kepada Tukang Tenung, Kufur
4.1.4 Mengadu Nasib dengan Azlam
4.1.5 Sihir
4.1.6 Bertangkal
4.1.7 Tathayyur (Merasa Sial)
4.1.8 Memerangi Tradisi Jahiliah
4.1.9 Tidak Ada Ashabiyah dalam Islam
4.1.10 Tidak Boleh Ada Pertentangan Lantaran Nasab dan Warna Kulit
4.1.11 Meratapi Orang yang Sudah Mati
4.2 Bagian Mu'amalah (Hubungan Pekerjaan)
4.2.1 Menjual Sesuatu yang Haram, Hukumnya Haram
4.2.2 Menjual Barang yang Masih Samar, Terlarang
4.2.3 Mempermainkan Harga
4.2.4 Penimbun Dilaknat
4.2.5 Mencampuri Kebebasan Pasar dengan Memalsu
4.2.6 Makelar Itu Sendiri Hukumnya Halal
4.2.7 Perkosaan dan Penipuan, Hukumnya Haram
4.2.8 Siapa yang Menipu, Bukan dari Golongan Kami
4.2.9 Banyak Sumpah
4.2.10 Mengurangi Takaran dan Timbangan
4.2.11 Membeli Barang Rampokan dan Curian sama dengan Perampas dan Pencuri
4.2.12 Riba adalah Haram
4.2.12.1 Hikmah Diharamkannya Riba
4.2.12.2 Pemberi Riba dan Penulisnya
4.2.12.3 Rasulullah Selalu Minta Perlindungan pada Allah dari Berhutang
4.2.12.4 Menjual Kredit dengan Menaikkan Harga
4.2.12.5 Salam
4.2.13 Kerjasama dalam Suatu Pekerjaan dan Tentang Masalah Kapital
4.2.14 Syirkah antara Pemilik-Pemilik Modal
4.2.15 Asuransi
4.2.15.1 Apakah Asuransi dapat Digolongkan Yayasan Dana Bantuan
4.2.15.2 Sesuaikan dengan Islam
4.2.15.3 Asuransi Menurut Aturan Islam
4.2.16 Memanfaatkan Tanah Pertanian
4.2.16.1 Cara Pemanfaatannya
4.2.16.2 Muzara'ah yang Tidak Dibenarkan
4.2.16.3 Qias yang dapat Menetapkan Dilarangnya Menyewakan dengan Uang
4.2.17 Syirkah dalam Memelihara Binatang
4.3 Tentang Hiburan
4.3.1 Sekedarnya Saja
4.3.2 Rasulullah s.a.w. adalah Manusia
4.3.3 Hati Itu Bisa Bosan
4.3.4 Macam-Macam Hiburan yang Halal
4.3.4.1 Perlombaan Lari Cepat
4.3.4.2 Gulat
4.3.4.3 Memanah
4.3.4.4 Main Anggar
4.3.4.5 Menunggang Kuda (Berpacu Kuda)
4.3.4.6 Berburu
4.3.4.7 Main Dadu
4.3.4.8 Main Catur
4.3.4.9 Menyanyi dan Muzik
4.3.5 Judi adalah Kawan Arak
4.3.6 Undian, Salah Satu Macam Judi
4.3.7 Nonton Film
4.4 Hubungan Masyarakat
4.4.1 Tidak Halal Seorang Muslim Menjauhi Kawannya
4.4.2 Mendamaikan Persengketaan
4.4.2.1 Jangan Ada Suatu Golongan Memperolokkan Golongan Lain
4.4.2.2 Jangan Mencela Diri-Diri Kamu
4.4.2.3 Jangan Memberi Gelar dengan Gelar-Gelar yang Tidak Baik
4.4.2.4 Su'uzh-Zhan (Berburuk Sangka)
4.4.2.5 Tajassus (Memata-matai)
4.4.2.6 Ghibah (Mengumpat)
4.4.2.6.1.1 Karena suatu kepentingan
4.4.2.6.1.2 Karena suatu niat
4.4.2.7 Mengadu Domba
4.4.2.8 Melindungi Harga Diri
4.4.2.9 Kehormatan Darah
4.4.2.9.1 Pembunuh dan yang Terbunuh, Kedua-duanya di Neraka
4.4.2.9.2 Dilindunginya Darah Kafir 'Ahdi dan Dzimmi
4.4.2.9.3 Bilakah Kehormatan Darah Itu Gugur?
4.4.2.9.4 Bunuh Diri
4.4.2.10 Melindungi Harta Benda
4.4.2.10.1 Menyuap, Hukumnya Haram
4.5 Hubungan antara Ummat Islam dengan Ghairul Islam
4.5.1 Tinjauan Khusus untuk Ahli Kitab
4.5.2 Ahludz Dzimmah (Orang Kafir yang Berada di Wilayah Pemerintahan Islam)
4.5.3 Bersahabat dengan Golongan Ghairul Islam dan Penganutnya
4.5.4 Orang Islam Minta Batuan Kepada Ghairul Islam
4.5.5 Islam Membawa Rahmat untuk Segenap Ummat Manusia Sampai kepada Binatang
Catatan Kaki
PENUTUP
Catatan Kaki

Sumber

Pemikiran Sejahtera

SIRI KULIAH oleh Ustaz Abdul Halim bin Nasir Al-Hafiz
.
.
Iman dan Kehidupan -
Dr. Yusuf Al-Qhardawi
Peringkat Janin.
Mengingati Kurniaan Allah
Nikmat Kemanusiaan.
Ukhuwah.

Berhati Teguh Menghadapi Kesulitan.


.
.
Apa Erti Saya Memeluk Islam - Fathy Yakan

Muslim Akidah


3.
.
.

MEMAHAMI AL-QURAN MELALUI NAHU DAN SORAF Bersama Ustaz Abdullah bin Endut.

Kursus Mamahami Bahasa Arab Al-Quran ( 2 Tahun / Lebih 100 Siri )
Bermula 22/02/2012................................................22/02/2014.
Siri 28. Fi'el
Siri 41. Haraf
Siri 54. Penditilan Haraf Melalui Surah Ali Imran Ayat 1...dan Al-Baqarah Ayat 159 - 164 ( Mengenalpasti Fi'il Mudhariq ).
Siri 55. Mengenalpasti Mabni & Mubrab.
Siri 56. Pendetail Pembentukan fe'el dalam Al-Quran



30 Mac 2010, Sekolah Kebangsaan Jelutung, Kulim.
Pengalaman Pertama Diuji Hafazan - Juz Amma.
Mewakili Sekolah Kebangsaan Seri Kulim
dalam Majlis Tadarus Al-Quran ( MTQ ), PKG Kulim.

Nikmat Allah yang mana lagi yang kamu dustakan ? HAFAZAN SURAH AR-RAHMAN.

Bacaan Al-Quran Oleh Ustaz Ismail bin Hashim

Kunjungan Hari Ini